• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skatteåterbäring vid skuldsanering

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 562
Mottagna reaktioner
6 145
Poäng
4 147
Beror nog på varför man fått återbäring ! Kan ju vara att du själv valt att betala in extra skatt ! Eller jobbet dragit extra skatt :) eller mil ersättning :) eller en kombination av båda :)
Ja men jag menar återbäring utan dom villkoren.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Molle66

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
8 Maj 2023
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
8
Poäng
26
Ja dom borde kunna tydliggöra detta mer på deras hemsida. Står ju ingenting om vad som är skäliga engångsbelopp (utbetalningar) att begära omprövning för…

Tror att större tydlighet gällande beloppsgränser hade kanske gjort att färre onödiga omprövningar skickas in, men relevanta sådan sker… win - win situation !!
Sedan kan jag tycka att det är lite snedvridet system, om du får vi säger 9500:- i återbäring då behöver du inte ompröva, men får du 10.500:- då ska du ompröva med risk att allt hamnar i betalplanen, sen är jag helt med på att rätt ska va rätt, finns det mer pengar att betala in så ska man göra det, förstår oxå att dom måste sätta en gräns, enklaste borde vara all återbäring över 10.000:- skall in i betalplanen eftersom dom nu satt en gräns på 10.000:- för omprövning, då blir det mest rättvist med det system som nu finns idag.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 956
Mottagna reaktioner
6 150
Poäng
3 907
Sedan kan jag tycka att det är lite snedvridet system, om du får vi säger 9500:- i återbäring då behöver du inte ompröva, men får du 10.500:- då ska du ompröva med risk att allt hamnar i betalplanen, sen är jag helt med på att rätt ska va rätt, finns det mer pengar att betala in så ska man göra det, förstår oxå att dom måste sätta en gräns, enklaste borde vara all återbäring över 10.000:- skall in i betalplanen eftersom dom nu satt en gräns på 10.000:- för omprövning, då blir det mest rättvist med det system som nu finns idag.
Jag förstår vad du menar, men någonstans måste en brytpunkt sättas…

Dock är jag GANSKA SÄKER på att detta med 10tkr som personen i fråga fick besked om inte är ”hugget i sten”.
Jag har förvisso hört om samma belopp vid något annat tillfälle, men jag är ganska säker på att om Du ringer KF och pratar med annan person i kundtjänst, så får du ett annat svar…

Jag VET oxå om flertalet personer som har omprövat arv, bonusutbetalningar triss lott vinnare på summor om 20-30tkr som har fått sina omprövningar avslagna.

Det finns helt enkelt inga tydliga direktiv ! What so EVER…
 

Perol

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
24 Mars 2023
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
En fråga.
jag har haft skuldsanering nu sedan ett år tillbaka. Det står i mitt beslut att den första utbetalningen till kreditgivarna ska ske i mars 2024. Hur blir det då med ränteuppgifterna för 2023? Kommer det komma nästa år då eller ska man be kreditgivarna att rapportera in det till Skatteverket direkt? ( om det såklart är några räntor jag har betalat iom min skuldsanering)
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 205
Mottagna reaktioner
917
Poäng
817
En fråga.
jag har haft skuldsanering nu sedan ett år tillbaka. Det står i mitt beslut att den första utbetalningen till kreditgivarna ska ske i mars 2024. Hur blir det då med ränteuppgifterna för 2023? Kommer det komma nästa år då eller ska man be kreditgivarna att rapportera in det till Skatteverket direkt? ( om det såklart är några räntor jag har betalat iom min skuldsanering)
Blir nästa år då
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Sedan kan jag tycka att det är lite snedvridet system, om du får vi säger 9500:- i återbäring då behöver du inte ompröva, men får du 10.500:- då ska du ompröva med risk att allt hamnar i betalplanen, sen är jag helt med på att rätt ska va rätt, finns det mer pengar att betala in så ska man göra det, förstår oxå att dom måste sätta en gräns, enklaste borde vara all återbäring över 10.000:- skall in i betalplanen eftersom dom nu satt en gräns på 10.000:- för omprövning, då blir det mest rättvist med det system som nu finns idag.
Kan bli väldigt fel med också , bara för man få en återbäring behöver ju inte det betyda man har räntor . Kan ju vara man betalat för mycket skatt själv . Då ska ju knappast dom in till skuldsaneringen !
 

Molle66

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
8 Maj 2023
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
8
Poäng
26
Kan bli väldigt fel med också , bara för man få en återbäring behöver ju inte det betyda man har räntor . Kan ju vara man betalat för mycket skatt själv . Då ska ju knappast dom in till skuldsaneringen !
Som i mitt fall, har tjänstebil och missade registrera körjournalen en gång förra året, blev nått vajsing med skatten, kollade det med min löneavdelning och det skulle fixa till sig i form av att jag betalat in för mkt skatt så får jag, eller skulle få tillbaka det på skatteåterbäringen, inte så kul om jag gör omprövning och får betala in allt även den summan, rör sig om ca 4000:- om jag räknat rätt, någon som vet om KF kollar varför man får en skatteåterbäring och tar hänsyn till anledningar eller tittar dom bara på summan och beslutar att den skall ingå i betalplanen.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Som i mitt fall, har tjänstebil och missade registrera körjournalen en gång förra året, blev nått vajsing med skatten, kollade det med min löneavdelning och det skulle fixa till sig i form av att jag betalat in för mkt skatt så får jag, eller skulle få tillbaka det på skatteåterbäringen, inte så kul om jag gör omprövning och får betala in allt även den summan, rör sig om ca 4000:- om jag räknat rätt, någon som vet om KF kollar varför man får en skatteåterbäring och tar hänsyn till anledningar eller tittar dom bara på summan och beslutar att den skall ingå i betalplanen.
Kronofogden kollar inte dina deklationer efter du fått beslut om skuldsanering. Bara om du själv eller nån annan skulle ompröva !
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp